Si ma gandesc la probleme care nu privesc interesul personal, interesul de partid ori alte interese de genul asta.
Stiu ca e greu de definit, dar poate ar fi bine sa ne gandim la interesul public si la nevoile pe care le are acesta.
Ca sa fie cineva primul care da cu piatra in balta, eu m-as gandi la lucruri foarte practice:
1. Analiza modului in care institutiile statului functioneaza si se raporteaza la cetateni (aici se pot include si politicile fiscale, de asistenta sociala, judiciare, etc.). Nu neaparat filosofica, ci pragmatica. Unde e nevoie de oameni? Unde e birocratie excesiva? Se pot testa programe de debirocratizare (scuze, nu stiu daca exista cuvantul). E posibil un astfel de proces? Cat ar putea dura? Ca mie imi pare o solutie interesanta. In management se practica des. Intelegi ce se intampla, testezi solutii, aplici solutiile bune la scara larga.
2. Orientarea cadrului legislativ in concordanta cu schimbarile de mai sus. Monitorul Oficial ar trebui obligat sa faca variante consolidate ale legilor, iar legile ar trebui oferite gratuit oamenilor. In toate variantele posibile. Pentru ca ele stau la baza oricarei societati solide. La noi, sunt doar obiect de ciupeala.
3. Definirea identitatii Romaniei pentru cei care nu stiu cine suntem si care e ideea cu tara asta. Aici putem include tot felul de teorii, dar practica spune ca romania ar trebui perceputa din afara ca o tara in care se intampla ceva. Croatia e tara in care mergi in vacanta, Egiptul e tara piramidelor, USA e tara visului american, Finlanda e tara lui Mos Craciun, etc.
Si idei ar mai fi multe. Dar hai sa ne limitam la primele trei lucruri fara de care nu se poate face nimic altceva.
Asistenta sociala a batranilor este zero !. Ca practician am intalnit urmatoarea situatie: o batana face act de vanzare-cumparare (act simplu) fata de o persoana sa o numim "X", evident ca la notariat, dar nu se da si nu se numara nici un ban, pt ca persoana "X" va avea grija de ea.. Persoana "X" ca proprietar vinde apartamentul si pleaca in Spania la cules capsunmi, lasand-o pe batrana la un nepot. Batrana se imbolnaveste este dusa la spital, iar "nepotul" (un nepot de-a lui X) refuza sa o mai primeasca. Mai exact, asistentii sociali de la spital au fost pusi in situatia de a avea un pacient externat dar unde-l duci ca nu ai unde ! Ce solutie sa dau eu ca jurist la unitatea spitaliceasca la mizeria asta ?, Efectiv am facut plangere penala fata de autorul "X" (fara bani, ca un ajutor social, uman, concomitent adresandu-ma si ziarelor locale) , dar intraucat autorul "Cinstitul Iago" era in Spania, dosarul de cercetare a tot fost amanat pana s-a uitat de el.
Nu este singurul caz, acesta l-am vazut eu si m-a impresionat,probabil ca alti colegi au avut si ei nefericita ocazie sa asiste la astfel de mizerii.
Intrebarea mea era, de ce nu se ia odata masura obligatorie din partea STATULUI, ca notarii, pentru cei de varsta a III-a , sa nu poata urni un deget fara comisia de asistenta sociala din care sa faca parte specialisti si escrocii sa nu-si mai gaseasca loc, ca doar vorba aceea avem avocati si juristi de elita. Cam asa se raporteaza institutiile statului la cetateni.
Inocentia
Interesanta abordare si in acelasi timp pragmatica.
Insa Romania nu este tara pragmaticilor, ci doar a emotiilor viscerale, iar gandurile si ideile de aceasta natura ce sunt nascute din bunul simt al unora dintre noi, risca sa se piarda in ignoraranta multimilor ancorate doar in interse prezente meschine si strict personale.
Dar trecand peste aceste ganduri nu prea optimiste, as putea spune:
1. Analiza eficienta este posibila numai daca se constata si dorinta reala sincera de a gasi solutii pertinente si simple, de a le pune in practica cu orice chip.
Este chiar imperios necesara, capacitarea oamenilor politici in a utiliza si realiza, cu experiza specialistilor din toate sectoarele vietii sociale, economice, politice, etc., strategii dezvoltare pe termen scurt, mediul si lung.
Cum se poate face acest lucru? Prin participarea efectiva si cat mai larga la VOT.
Organizatiile neguvernamentale, asociatiile profesionale, patronale, sindicale, cu alte cuvinte societatea civila poate identifica, probleme si solutii comune, care pot fi implementate prin coercitia politicului intersat actual doar de interesele personale si de grup.
Sunt probleme de management, datorate dezinteresului fata de parcurgerea unui drum comun, si nu de lipsa acuta a banilor din sisteme.
2. Cadrul legislativ sufera astazi de ambiguitate, inoperabilitate in privinta unei practici unitare, de instabilitate, incoerenta si cel mai rau de refuzul categoric de a fi aplicat si respectat.
Sigur ca exista solutii care au fost adesea exprimate in public, dar nu se vede decat doar o simpla actiune de constatare si de promovare doar la nivel declarativ cu aspecte de iz "electoral".
Unitatea, simplitatea, claritatea si operabilitatea cadrului legislav general ar trebui sa constituie tinte in programele politicilor pe termen mediu si lung.
3. Da si eu sunt pentru accesul gratuit si neconditionat al oricarui cetatean la toate actele normative, pentru ca principiul general ca"nimeni nu poate invoca in apararea sa necunoasterea legii" sa opereze in mod real.
Cu alte Monitorul Oficial ar trebui nu numai sa fie obligat la a realiza consolidarea actelor normative ci acesta sa fie distribuit sub orice forma in mod gratuit si public oricarei persoane.
Alin, uau!
Politicienii nu prea au cum sa rezolve problemele pe care le-ai punctat... Mai intai pt ca nu vor intelege despre ce e vorba. Grea sarcina le-ai trasat! Greu la deal cu boii mici si la vale cu pisici!
1. Institutiile statului ar trebui intai sa se raporteze la cetateni, apoi sa fie analizat modul in care functioneaza si in care se raporteaza la acestia...
E mare nevoie de oameni si in domeniul asistentei sociale – oameni pregatiti, nu angajati care asteapta ora 17.
Sunt prea multi, in special pe la administratiile financiare si primarii... Sunt multi si functionarii de la politie – multi in spatele ghiseelor si putini care sa vegheze la pastrarea / instaurarea ordinii si linistii publice; putini cei care sa aplice legea si mai putini cei care chiar cunosc bine legea....
Debirocratizarea nu e posibila! Pt ca eu am un nepot care are o sotie care are nevoie de un loc de munca... Se inventeaza probleme pt a motiva angajari si angajatii au o acoperire de 50% in volum de munca.
2. Cadru legislativ? E haos legislativ! Prea multe modificari la modificarea modificarii! Prea multe diferente in aplicare (si chiar intelegerea legilor) in diferite zone! Functionarii publici care intalnesc in practica anumite probleme trebuie sa le ”colecteze” si sa faca un raport pe care trebuie sa il inainteze cu propunerea pt modificarea legii astfel incat la nivel national sa se aplice legea fara diferente! Dar fac ei aceasta? Nu, pt ca ar trebui sa munceasca efectiv 8 ore...
3. Nu stim nici noi cine suntem! Cum sa le explicam celorlalti? Ar trebui, mai intai, sa ”reparam” ce a fost stricat in ultimii ani... Apoi ar trebui sa avem drumuri – cel mai bine ne putem prezenta invitand oamenii la noi!
Land of choice! Mai mult ce sa le cerem? Asa au inteles sa defineasca tzara, d.p.v.turistic... Daca acesta-i land of choice, Bahamas ce-or fi?
P.S. Ar trebui sa oferim si solutii la aceste probleme? :hm: Pt ca solutii sunt, dar nu gasim persoanele potrivite sa le... injecteze – ar fi ca extragerea unei masele de minte, fara anestezie! Cine se incumeta? Dar - mai ales! - cine ar putea rezista presiunilor daca ar incerca o reforma adevarata?
Ce-mi faci tu, mie, Diana! :) Evident, omul politic nu va intelege nimic pentru ca \"interesul public\" e doar o expresie care da bine, atat!
Sau, exista un om politic serios dispus sa faca ceva, dar care e situat in sondaje pe la pragul de 1-2%. Asta ca sa nu generalizez tocmai eu, care ma feresc de generalizari.
1. Orice este posibil, in timp si luand masuri radicale. Abordarea unui asemenea subiect de catre un politician mi se pare ca ar putea fi o locomotiva.
Si ar fi o solutie si pentru functionarii publici prea multi si pentru cei prea putini.
Problema, din pacate, e oarecum transata: de 20 de ani in functii de conducere sunt numiti oameni politici, care aduc alti oameni dupa ei. Anul acesta a fost emis si act normativ in acest sens, asumandu-si ceea ce stia toata lumea ca se intampla.
Deci, pentru inceput, in institutiile publice nimeni n-ar trebui numit pe criterii politice. De-abia dupa ce rezolvi acest lucru care, repet, se intampla de 20 de ani, poti continua. Cu absolut orice masura!
Se poate testa orice, eu, functionar public, ma simt aproape mai mereu un cobai. Aproape fiecare director pe care l-am avut, nestiind ce trebuie sa faca, a facut ce l-a taiat capul, fara sa se gandeasca la consecinte. Sigur, rareori testul a fost ceva serios si necesar.
Ca sa conluzionez, trebuie separat politicul de institutiile publice, odata pentru totdeauna. Stiu sigur ca acesta este primul pas.
2. Realizarea propunerii de la acest punct este necesara si, pana la urma, de bun-simt. Daca nu ma pot prevala de necunoasterea legii, pune-mi la dispozitie legislatia, drag stat roman, in mod gratuit.
3. Dar Romania este, deja, tara lui Dracula pentru americani. Eu as lasa-o asa, deocamdata.
Prea multi "daca" si "dar", Diana! Cand vrei sa faci ceva, faci, cand nu vrei, incepi cu "dar" si "daca". Sigur, eu intrec pe oricine in pesimism si sunt convinsa ca, inca 20 de ani de acum inainte, nimeni nu va face nimic in legatura cu institutiile publice.
Dar, cine stie ce aduce ziua de maine? :)
Gabriela Pintea
P.S. Diana, sa nu uit: daca ai cunostinte cu studii juridice, care locuiesc in Bucuresti si nu au loc de munca, contacteaza-ma. Inainte de orice, promite-mi ca vei mai vorbi cu mine dupa ce vor incepe sa lucreze; postul este de consilier juridic numit in functie publica.
1) Nu sunt de acord cu Romania e tara lui Dracula! Ne batem joc de istoria noastra!
Fratilor, de ce trebuie sa acceptam porcariile spuse de altii despre noi?
ROMANIA e tara unde exista un loc unic in Europa: DELTA DUNARII ! si Romania e o insula de latinitate intr-o mare de slavi!
2) daca se doreste eficienta intr-un domeniu, sistemul trebuie conceput simplu si sa nu permita abateri! Oamenii - politici sau nu - sunt coruptibili, au interese. La noi sistemele sunt concepute prost (juridic, sanatate...). Cineva a avut ideea ca daca un angajat e foarte bine platit i se va activa constiinta! Sa fim seriosi!
Dau un exemplu: sistemul sanitar. Eu platesc o asigurare - casa de asigurari plateste medici - eu ar trebui sa fiu servita de medici, dar nu se intampla daca nu dau si eu medicilor .... Alt sistem mai simplu ar fi: eu platesc o asigurare - eu platesc daca ma imbolnavesc - casa de asigurari deconteaza in procent de.../limita de.../conform contractului pe care CETATENII (! nu doctorii) il au cu casa de asigurari.
E mai simplu!
Ce eliminam? Spaga! / "recompensa" la doctori, nervii consumati cand vrei sa faci o investigatie (numai anumite unitati au contract cu casa!), coada la "compensate", la farmacii, ....
Ce castigam? Servicii mai bune, selectia doctorilor in functie de competenta, competitia intre ei va scadea pretul serviciilor.